
W czwartek, przed startem weekendu w Kanadzie, FIA przedstawiła zmiany w regulaminie technicznym, które mają obowiązywać w Formule 1 od 2026 roku.
Mniejsze bolidy, brak DRS i jeszcze kilka zmian
Z początku wiedzieliśmy, że sezon 2026 przyniesie zmiany w silnikach. Okazało się, że będziemy mieć dużo więcej zmian.
Przedstawiony bolid, w zdjęciu tytułowym zwany jest "zwinnym bolidem". Zacznijmy od tego, że bolidy "schudną" o 30 kilogramów. Oprócz tego, mają mieć usprawnioną wydajność oraz być łatwiejsze w prowadzeniu. Oprócz tego, że będą chudsze, będą też mniejsze. Bądźmy dokładniejsi. Auta mają ważyć 768 kilogramów, rozstaw osi ma być zmniejszony z 3.6 m. do 3.4 m. Szerokość ma być zmniejszona z dwóch metrów do metra dziewięćdziesięciu, a maksymalna szerokość podłogi ma wynosić maksymalnie 150 mm. Oprócz tego, podłoga będzie częściowo płaska a dyfuzor ma mieć zmniejszoną wydajność. Dlaczego? Aby ograniczyć efekt przypowierzchniowy, a także aby ograniczyć konieczność jazdy z niskim prześwitem czy sztywnym zawieszeniem.
Również mamy mieć zmniejszony docisk oraz opór. Odpowiednio mają być zmniejszone o 30% i o 55%. Pozostaną 18 calowe felgi, jednak będą węższe. Przednie o 25 mm, a tyle o 30.
Aktywna aerodynamika. Ruchome będą przednie oraz tylne skrzydła. Mają tworzyć tzw. Z-Mode, który ma pozwalać na lepsze prędkości w zakrętach, zaś na prostych kierowcy będą mogli przełączyć na X-Mode. Ta zmiana ma na celu ułatwić zarządzanie energią. Tylne skrzydło będzie składać się z trzech elementów. Zniknie skrzydełko pod tylnym skrzydłem, boki mają zostać uproszczone. W wypadku przednich skrzydeł, będą one zmniejszone o 100 mm, dodatkowo pożegnamy osłony na przednich kołach.
Żegnamy DRS. System, który dołączył do królowej motorsportu w 2011 roku zostanie zastąpiony od 2026 roku. Czym? Manual Override Mode. MOM ma być systemem ułatwiającym wyprzedzanie. Dzięki zwiększeniu mocy akumulatorów ze 120 kW do 350kW. Oprócz tego, moc akumulatorów ma słabnąć od przekroczenia prędkości 290 km/h, a wygasnąć przy osiągnięciu 355km/h. Kierowca atakujący z kolei będzie móc korzystać z dodatkwej mocy aż do 337 km/h.
Dokładniejsze dane możecie przeczytać na stronie FIA. Dołączamy poniżej post z konta na X-ie FIA, gdzie znajduje się link do całej informacji o zmianach.
The future of F1 is here - The 2026 FIA Formula 1 Technical Regulations will be setting the new blueprint for F1, more competitive, safer and more sustainable.@F1 #FIAhttps://t.co/XRC3gNfAKt
— FIA (@fia) June 6, 2024