Oficjalnie: FIA przedstawiła zmiany w bolidach od 2026 roku

Zdjęcie Kamil Kozłowski
Autor:Kamil KozłowskiDodano:
Zdjęcie Kamil Kozłowski
Autor:Kamil KozłowskiDodano:
Obrazek newsa : Oficjalnie: FIA przedstawiła zmiany w bolidach od 2026 rokuX/FIA

W czwartek, przed startem weekendu w Kanadzie, FIA przedstawiła zmiany w regulaminie technicznym, które mają obowiązywać w Formule 1 od 2026 roku.

Mniejsze bolidy, brak DRS i jeszcze kilka zmian

Z początku wiedzieliśmy, że sezon 2026 przyniesie zmiany w silnikach. Okazało się, że będziemy mieć dużo więcej zmian.

Przedstawiony bolid, w zdjęciu tytułowym zwany jest "zwinnym bolidem". Zacznijmy od tego, że bolidy "schudną" o 30 kilogramów. Oprócz tego, mają mieć usprawnioną wydajność oraz być łatwiejsze w prowadzeniu. Oprócz tego, że będą chudsze, będą też mniejsze. Bądźmy dokładniejsi. Auta mają ważyć 768 kilogramów, rozstaw osi ma być zmniejszony z 3.6 m. do 3.4 m. Szerokość ma być zmniejszona z dwóch metrów do metra dziewięćdziesięciu, a maksymalna szerokość podłogi ma wynosić maksymalnie 150 mm. Oprócz tego, podłoga będzie częściowo płaska a dyfuzor ma mieć zmniejszoną wydajność. Dlaczego? Aby ograniczyć efekt przypowierzchniowy, a także aby ograniczyć konieczność jazdy z niskim prześwitem czy sztywnym zawieszeniem.

Również mamy mieć zmniejszony docisk oraz opór. Odpowiednio mają być zmniejszone o 30% i o 55%. Pozostaną 18 calowe felgi, jednak będą węższe. Przednie o 25 mm, a tyle o 30. 

Aktywna aerodynamika. Ruchome będą przednie oraz tylne skrzydła. Mają tworzyć tzw. Z-Mode, który ma pozwalać na lepsze prędkości w zakrętach, zaś na prostych kierowcy będą mogli przełączyć na X-Mode. Ta zmiana ma na celu ułatwić zarządzanie energią. Tylne skrzydło będzie składać się z trzech elementów. Zniknie skrzydełko pod tylnym skrzydłem, boki mają zostać uproszczone. W wypadku przednich skrzydeł, będą one zmniejszone o 100 mm, dodatkowo pożegnamy osłony na przednich kołach.

Żegnamy DRS. System, który dołączył do królowej motorsportu w 2011 roku zostanie zastąpiony od 2026 roku. Czym? Manual Override Mode. MOM ma być systemem ułatwiającym wyprzedzanie. Dzięki zwiększeniu mocy akumulatorów ze 120 kW do 350kW. Oprócz tego, moc akumulatorów ma słabnąć od przekroczenia prędkości 290 km/h, a wygasnąć przy osiągnięciu 355km/h. Kierowca atakujący z kolei będzie móc korzystać z dodatkwej mocy aż do 337 km/h. 

Dokładniejsze dane możecie przeczytać na stronie FIA. Dołączamy poniżej post z konta na X-ie FIA, gdzie znajduje się link do całej informacji o zmianach.

Formuła 1 F1 FIA GP Kanady

Komentarze użytkowników

    reklama cg
    vavada

    Ranking bukmacherów

    Zobacz więcej
    1Logo betx
    • Pakiet bonusów 600 zł na start
    • Zakład bez ryzyka 100 zł
    • Zakłady na sporty wirtualne
    • Atrakcyjna oferta live
    • Bonus na start dla nowych graczy
    Zyskaj do 760 PLN na start
    2Logo vavada
    • Bonus 100% od pierwszej wpłaty
    • 100 darmowych spinów za rejestrację
    • 10% Cashback
    • Atrakcyjna oferta gier na żywo
    • Akceptacja kryptowalut
    Zarejestruj się już teraz
    3Logo sapphirebet
    • Bonusy sportowe do 200 EUR za pierwsze 3 depozyty
    • Bonusy kasynowe do 900 EUR za pierwsze 2 depozyty
    • Różnorodna oferta gier i zakładów
    • Atrakcyjne bonusy w ramach VIP CLUB
    • Szybkie wypłaty
    Załóż konto i odbierz bonusy
    4Logo totolotek
    • Zakład 500 zł bez ryzyka i obrotu
    • Darmowe 20 zł na La Ligę
    • Extra Cashback bez limitu na LaLiga
    • Totolotek bonus powitalny
    • Totolotek kod promocyjny
    Zyskaj do 520 PLN na start

    Popularne tematy