
Max Verstappen wygrywając dzisiejszy wyścig bije 10-cio letni rekord wygranych z rzędu Sebastiana Vettela.
O 15-tej rozpoczęło się okrążenie formujące, jednak dojeżdżając do Curva Alboreto(dawna Parabolica) Yuki Tsunoda zatrzymał swój bolid na poboczu z powodu usterki mechanicznej. Zarządzono kolejne okrążenie formujące, jednak jeszcze nie zabrano bolidu. O 15:20 rozpoczęto trzecie i ostatnie okrążenie formujące. W związku z tym dystans wyścigu został skrócony o 2 okrążenia, i kierowcy mieli do pokonania 51 kółek legendarnej Monzy.
Pierwsze 10 okrążeń przebiegało dość spokojnie. Na 11-tym okrążeniu zmiany opon otworzył Pierre Gasly, kółko za nim zjechał Zhou. 14-te okrążenie i zbliżający się Perez do Russella. Meksykanin atakuje do pierwszej szykany, czyli Variante Rettifilio, blokuje koła i razem z Brytyjczykiem tną szykanę, 'Checo' oddaje pozycję.
Na piętnastym okrążeniu Max Verstappen w Curva Biassono wyprzedza Sainza i obejmuje prowadzenie przed Variante Della Roggia. Na 18-tym okrążeniu do boksu skierował się George Russell, okrążenie później w jego ślady poszedł Sainz.
Wracając do 18-tego okrążenia George Russell walczył po wyjeździe z kierowcą Alpine, Estabanem Oconem. Russell miał zyskać przewagę tnąc szykanę, za co sześć kółek później został ukarany 5-cioma sekundami kary.
Okrążenie 21. Max i Charles zjeżdżają do boksu, o ile Holender wyjechał dość bezpiecznie, tak Monakijczyk, od razu walczył z Sainzem. Okrążenie później zjeżdża Perez. W ciągu kolejnych dwóch okrążeń zjeżdżają kierowcy McLarena, najpierw Norris, a na 23-cim Piastri. Na prowadzenie wychodzi Hamilton, który startował na twardych oponach.
Wracając do podopiecznych Zaka Browna. Gdy Piastri wyjeżdżał z boksu, wyprzedzał go Norris, obaj panowie się dotknęli, jednak bez konsekwencji. Sędziowie odnotowali incydent, jednak nie podjęli żadnych działań.
25. Okrążenie. Max Verstappen wychodzi na prowadzenie, którego nie odda do końca wyścigu. 2 kółka później oba Ferrari wyprzedzają Mercedesa, ma się zabierać za niego Red Bull, kierowany przez Pereza, ale siedmiokrotny mistrz świata zjeżdża do boku i Perez bez walki zyskuje czwarte miejscce.
Na okrążeniu 31-tym, Perez próbuje atakować Leclerca, który stracił DRS za swoim partnerem. Nie udaje się do 'jedynki' próbuje atakować do Variante Della Roggia, czyli drugiej szykany. Leclerc zamyka drzwi Perezowi, jednak nie doszło do uszkodzeń. Co sie nie udało na tym okrążeniu, Perez zrobił raptem okrążenie później.
Na okrążeniu 41 dochodzi do kolejnej kolizji z udziałem podopiecznego Toto Wolffa. Hamilton, który jechał na odwróconej strategii, odrabiał całkiem szybko stratę do McLarenów, wstrzymywanych, przez Alexa Albona z Williamsa. Hamilton atakuje do drugiej szykany, jednak przy okazji niszczy przednie skrzydło w bolidzie Piastriego. Nie ma wyjścia, +5 sekund dla Hamiltona przyznane 3 okrążenia później oraz 2 punkty karne.
Na 45-tym okrążeniu Perez próbuje atakować, będącego drugim Carlosa Sainza, jednak Meksykanin blokuje koła do pierwszej szykany i oddaje mu pozycję. Kółko poźniej w hiszpańskojęzycznej bitwie górą wyszedł Checo.
Również na 45-tym okrążeniu otrzymaliśmy informację, że sędziowie zajmują się incydentem pomiędzy Valtterim Bottasem i Loganem Sargentem. Incydent miał miejsce w 'czwórce' i sędziowie ukarali Amerykanina 5-cioma sekundami oraz dwoma punktami karnymi. Karę przyznano na przedostatnim okrążeniu.
Od 47-go okrążenia aż do końca o najniższy stopień podium bili się kierowcy 'gospodarzy', Sainz i Leclerc. Panowie walczyli bardzo mocno, Leclerc blokował koła do 'jedynki', Sainz odzyskał P3. do 'czwórki' atakował Monakijczyk, dotykając tylnego koła Hiszpana. Na szczęście oba Ferrari nie odniosły uszkodzeń, choć zapewne serca Tiffosich biły mocniej.
Na ostatnim okrążeniu doszło do ostatniego incydentu. Oscar Piastri atakował jedenastego, Liama Lawsona. Sciął pierwszą szykanę jednak oddał pozycję, chwilę później lekko sciął 'piątkę', sędziowie uznali, że zyskał tym przewagę i kilka minut po wyścigu przyznali mu 5 sekund kary, przez co spadł za Lawsona, na 12-te miejsce.
Max Verstappen sprawił, że do tej pory, żaden inny zespół niż Red Bull nie wygrał w tym sezonie. 10-ta wygrana z rzędu oznacza pobicie dziesięcioletniego rekordu, 9-ciu wygranych z rzędu sprzed 10-ciu lat, który należał do Sebastiana Vettela. Serio Perez minimalizował straty i udało się dowieźć 1-2 dla ekipy z Milton Keynes. Podium uzupełnił zdobywca pole position Carlos Sainz.
Wyniki wyścigu:
#F1 - Provisional Classification of the 2023 Italian Grand Prix ??@F1 | #ItalianGPpic.twitter.com/WrcuqflmBf
— FIA (@fia) September 3, 2023
Klasyfikacja Generalna (źródło: formula1.com):
POS DRIVER NATIONALITY CAR PTS 1 NED RED BULL RACING HONDA RBPT 364 2 MEX RED BULL RACING HONDA RBPT 219 3 ESP ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 170 4 GBR MERCEDES 164 5 ESP FERRARI 117 6 MON FERRARI 111 7 GBR MERCEDES 109 8 GBR MCLAREN MERCEDES 79 9 CAN ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 47 10 FRA ALPINE RENAULT 37 11 FRA ALPINE RENAULT 36 12 AUS MCLAREN MERCEDES 36 13 THA WILLIAMS MERCEDES 21 14 GER HAAS FERRARI 9 15 FIN ALFA ROMEO FERRARI 6 16 CHN ALFA ROMEO FERRARI 4 17 JPN ALPHATAURI HONDA RBPT 3 18 DEN HAAS FERRARI 2 19 USA WILLIAMS MERCEDES 0 20 NZL ALPHATAURI HONDA RBPT 0 21 NED ALPHATAURI HONDA RBPT 0 22 AUS ALPHATAURI HONDA RBPT 0
Klasyfikacja Konstruktorów:
TEAM STANDINGS@ScuderiaFerrari vault up to third after Sunday's race#ItalianGP#F1pic.twitter.com/SwKKeLfoPH
— Formula 1 (@F1) September 3, 2023